08 december 2010

Julkalendern

Har precis tittat på det åttonde avsnittet av årets julkalender, Hotell Gyllene knorren. Jag tycker att årets julkalender är ganska bra och att följa den ger mig lite julkänsla, precis som förr. Jag har inte tittat på julkalendern sedan 2002, men i år är det någonting som gör att jag vill se den. Den är ju ganska rolig på ett annorlunda sätt, samtidigt som den faktiskt har en hyfsad handling. Att mamman bryter på finska är nog det mest komiska, eller att minigrisen strosar runt lite som den vill. Den heter ju för övrigt Pyret, vilket jag tycker är supergulligt!

Enligt mig är Hotell Gyllene knorren inte i klass med Mysteriet på Greveholm, men årets julkalender är bättre än på väldigt väldigt länge. Förresten, vilken är den bästa julkalendern genom tiderna egentligen? Jag tror att det är väldigt individuellt vad man tycker, men jag tror att de flesta ändå uppskattar ungefär samma sak. Det kanske är att dra alla över en kam, men hur kommer det sig annars att man kan klassa något som "bäst", om det inte var så att de flesta ändå tyckte ganska lika.
För mig är Mysteriet på Greveholm helt klart den bästa julkalendern, det finns inget som slår den! Jag kan se den hur många gånger som helst utan att den blir tråkig och den har repliker man minns, repliker som fastnar. Den har min sorts humor och den handlar om en sådär lagom vanlig, men ändå ovanlig familj. Kanske är det det som gör att årets julkalender är sevärd för mig. Så, vad tycker du? Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig , Mysteriet på Greveholm är absolut den bästa julkalendern som sänts :D

    SvaraRadera
  2. Jag Tycker att Jul i kapernaum är en av de bästa faktiskt. Eller när karusellerna sover. En sak är säker en julkalender med lite magi/fantasy ska det va!

    SvaraRadera